Το Δίκτυο


     Οι Σχολικές Μονάδες Β/βαθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
  της ΠΔΕ Στερεάς Ελλάδας (ΣΜΕΑΕ στο εξής), ανέλαβαν την πρωτοβουλία ανάπτυξης ενός Σχολικού Δικτύου, (Δίκτυο στο εξής), προκειμένου να ανταποκριθούν αποτελεσματικότερα στις σύγχρονες προκλήσεις και ανάγκες που αντιμετωπίζουν.

Παρακάτω περιγράφονται η σκοπιμότητα, ο σκοπός, οι στόχοι, ο τρόπος λειτουργίας, ενδεικτικές δράσεις που πρόκειται να αναπτύξει το Δίκτυο και στο τέλος κατατίθεται το αίτημα για την έγκρισή του.

Α) Σκοπιμότητα ίδρυσης του Δικτύου

Οι ραγδαίες επιστημονικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές, τεχνολογικές και οικονομικές εξελίξεις επηρεάζουν και μεταβάλλουν άρδην όλες τις ανθρώπινες δραστηριότητες, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης. Αντίστοιχες αλλαγές συντελούνται ήδη στα εκπαιδευτικά συστήματα παγκόσμια προτάσσοντας την αναγκαιότητα λειτουργίας πιο συνεργατικών μοντέλων και δίνοντας έμφαση στην ομαδική εργασία, καθιστώντας αναγκαία την προσαρμογή στη νέα κατάσταση. Η μεγαλύτερη πρόκληση αφορά στη δυνατότητα να παρακολουθεί το σχολείο και ο εκπαιδευτικός τις εξελίξεις και ταυτόχρονα να τις επεξεργάζεται κριτικά και να τις αξιοποιεί στην εκπαιδευτική πράξη προς όφελος του ιδίου, των μαθητών, των οικογενειών τους και ευρύτερα της κοινωνίας. Μια ακόμη πρόκληση αφορά στην επικοινωνία και στην αλληλεγγύη των σχολείων μεταξύ τους και με την κοινότητα.

Η πρόκληση αυτή είναι ακόμη μεγαλύτερη για τις  Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, (ΣΜΕΑΕ). Η αλλαγή των αντιλήψεων, η αυξανομένη παραγωγή νέας, εφαρμοσμένης, εμπειρικά τεκμηριωμένης γνώσης για την εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία, αλλά και η επιδείνωση των οικονομικών και κοινωνικών όρων διαβίωσης και ο συνακόλουθος κοινωνικός αποκλεισμός του «διαφορετικού - αδύναμου», καθιστούν επιτακτική την ανάγκη δημιουργίας συνεργατικών σχημάτων – δικτύων τα οποία θα μπορούν αποτελεσματικά να προσεγγίσουν, να επεξεργαστούν κριτικά και να αφομοιώσουν τη γνώση, προσαρμοσμένη στις ανάγκες και στις δυνατότητες κάθε σχολικής μονάδας και κάθε μαθητή και να οργανώσουν δράσεις υποστήριξης και αλληλεγγύης, όπου και όταν οι συνθήκες το επιβάλλουν.

Β) Σκοπός και στόχοι του Δικτύου

Σκοπός του Δικτύου είναι η  σύσταση και η λειτουργία ενός μόνιμου πλαισίου για την ανάπτυξη της αποτελεσματικής επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των σχολείων και των Εκπαιδευτικών, του Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού (ΕΕΠ) & του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) των Σχολικών Μονάδων Β/βαθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της ΠΔΕ Στερεάς Ελλάδας, προκειμένου να ανταποκριθούν στις πολλαπλές προκλήσεις της εποχής.

Επιμέρους στόχοι είναι:

  • Η συνεργατική προσέγγιση και η δημιουργική αξιοποίηση των νέων επιστημονικών γνώσεων, πρακτικών και τεχνολογιών στην εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία.
  • Η αποτελεσματική ανταπόκριση στις ανακύπτουσες επαγγελματικές ανάγκες.
  • Η ανταλλαγή της υπάρχουσας εμπειρίας, αλλά και καινοτόμων μεθόδων και εκπαιδευτικών «εργαλείων».
  • Η αποτελεσματική εκπαίδευση και υποστήριξη των μαθητών και των οικογενειών τους.
  • Η επαγγελματική ανάπτυξη και ενδυνάμωση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών.
  • Η ανάδειξη κοινών προβλημάτων, ελλείψεων, αναγκών, η διατύπωση προτάσεων και η από κοινού λήψη πρωτοβουλιών για την επίλυσή τους.
  • Η αλληλοϋποστήριξη και αλληλέγγυα συνεργασία των σχολείων και της κοινότητας.

Γ) Συμμετοχές, Λειτουργία και Συντονισμός του Δικτύου

     Στο Δίκτυο συμμετέχουν οι Σχολικές Μονάδες Β/βαθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της ΠΔΕ Στερεάς Ελλάδας: ΕΕΕΕΚ Άμφισσας, ΕΕΕΕΚ Ευρυτανίας, ΕΕΕΕΚ Θήβας, ΕΕΕΕΚ Ιστιαίας, ΕΕΕΕΚ Λιβαδειάς, ΕΕΕΕΚ Φθιώτιδας, ΕΕΕΕΚ Χαλκίδας, ΕΝΕΕΓΥΛ Άμφισσας, ΕΝΕΕΓΥΛ Εύβοιας, ΕΝΕΕΓΥΛ Λαμίας και μέσω αυτών μπορούν να συμμετέχουν οι Εκπαιδευτικοί, τα μέλη του ΕΕΠ και του ΕΒΠ που υπηρετούν σ’ αυτές.  

  • Το Δίκτυο θα συντονίζεται από το Συντονιστικό στο οποίο θα συμμετέχουν οι Διευθυντές και οι Διευθύντριες των ΣΜΕΑΕ της Στερεάς Ελλάδας με σχέση ισοτιμίας.
  • Εφόσον κριθεί σκόπιμη και αναγκαία, με απόφαση του Συντονιστικού, μπορεί να δημιουργηθεί Επιστημονική Επιτροπή του Δικτύου.
  • Η δημιουργία ομάδων σχολείων, (όλων των σχολείων του Δικτύου ή ομάδες επιμέρους σχολείων βάσει κοινών ενδιαφερόντων, προτεραιοτήτων ή αναγκών, κ.α.), θα αποτελεί τη κύρια μορφή συνεργασίας των σχολικών μονάδων μεταξύ τους.
  • Προβλέπονται ακόμη η δημιουργία και η  λειτουργία:
    • Φόρουμ επικοινωνίας και διαλόγου. 
    • Ψηφιακού αποθετηρίου για την ανταλλαγή της υπάρχουσας εμπειρίας, καλών πρακτικών, εκπαιδευτικού υλικού κ.α.. 
    • Ιστολόγιου για την προβολή των δραστηριοτήτων του Δικτύου.

Δ) Ενδεικτικές δράσεις του Δικτύου

  • Η ανταλλαγή καλών πρακτικών.
  • Η συνεργατική αλληλεπίδραση και ανατροφοδότηση.
  • Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση κοινών σχολικών προγραμμάτων και δραστηριοτήτων.
  • Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση εθνικών και ευρωπαϊκών προγραμμάτων.
  • Η υλοποίηση επιμορφωτικών δράσεων δια ζώσης ή μέσω ψηφιακής πλατφόρμας σε θέματα διδασκαλίας, μάθησης, διαχείρισης τάξης, αναπηρίας, καινοτομίας, κ.α.
  • Η ανταλλαγή εκπαιδευτικών επισκέψεων.
  • Η δημιουργία, κοινή χρήση και ανταλλαγή εκπαιδευτικού και άλλου υλικού.
  • Η διενέργεια και η δημοσίευση εκπαιδευτικών ερευνών.
  • Η οργάνωση ή και η συμμετοχή σε ημερίδες και συνέδρια.
  • Η έκδοση έντυπης ή διαδικτυακής εφημερίδας ή περιοδικού.
  • Η υλοποίηση προγραμμάτων συνεκπαίδευσης με σχολεία γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.
  • Η συνεργασία με ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης & άλλους επιστημονικούς φορείς.
  • Η εμβάθυνση της συνεργασίας με την τοπική κοινότητα.
  • Η ανάπτυξη της συνεργασίας με οργανώσεις και φορείς παροχής υπηρεσιών κοινωνικής, οικονομικής και ψυχολογικής στήριξης.
  • Η λήψη πρωτοβουλιών για την υλοποίηση δράσεων υποστήριξης και αλληλεγγύης για τους μαθητές και τις οικογένειες  που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικά ομάδες και σχολείων που λειτουργούν σε περιοχές που επλήγησαν από φυσικές και άλλες καταστροφές. 
  • Η δημοσιοποίηση και η διάχυση των δράσεων και των δραστηριοτήτων του Δικτύου.

Ε) Οικονομικά

Η λειτουργία και οι δράσεις του Δικτύου θα γίνουν χωρίς καμία δαπάνη για το Δημόσιο. 

Ζ) Απόφαση Συλλόγου Διδασκόντων

Οι Σύλλογοι Διδασκόντων των ΣΜΕΑΕ με σχετική πράξη αποφάσισαν τη συμμετοχή κάθε σχολείου στο Δίκτυο. 

Η) Αναμενόμενα οφέλη από τη λειτουργία του Δικτύου

Η ίδρυση και η λειτουργία του Δικτύου, με τους στόχους, την οργάνωση, τις διαδικασίες και τις δράσεις και δραστηριότητες που περιεγράφηκαν αναμένεται να συμβάλλει σημαντικά:

  • Στην αποτελεσματική ανταπόκριση των συμμετεχουσών σχολικών μονάδων στις σύγχρονες προκλήσεις και ανάγκες.
  • Στην ανάπτυξη της επικοινωνίας και της συνεργασίας μεταξύ τους και με τις άλλες σχολικές μονάδες.
  • Στην εξωστρέφεια και στην ανάπτυξη των σχέσεων με την κοινότητα, (τοπική, εκπαιδευτική, επιστημονική, κ.α.).
  • Στην αναβάθμιση των παρεχόμενων εκπαιδευτικών και υποστηρικτικών υπηρεσιών προς τους μαθητές και τις οικογένειές τους.
  • Στην          επαγγελματική            ανάπτυξη        και       υποστήριξη     των      συμμετεχόντων εκπαιδευτικών.
  • Στην ευαισθητοποίηση των μαθητών και των εκπαιδευτικών και στην υποστήριξη συνανθρώπων οι οποίοι μειονεκτούν ή διαβιούν σε δυσμενείς συνθήκες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου